Breng meer rust in je werkdag door simpele yoga-oefeningen te doen. Dat betekent niet dat je op je hoofd moet gaan staan bij de koffieautomaat. Er zijn genoeg oefeningen die je zittend kunt doen, die niet of nauwelijks opvallen, zodat je ze ook kunt doen zonder dat je collega’s meteen raar gaan kijken. Deze yoga doe je achter je computer of tijdens een saaie vergadering. Door je bewust te worden van je lichaam, kun je spanning loslaten. Een bijkomend voordeel: je houding wordt er beter van.

Trek je navel in met iedere uitademing

  • Zit gemakkelijk op je stoel. Zorg dat je rug recht is, maar overdrijf het niet. Word je bewust van je ademritme. Trek aan het einde van de uitademing de navel nog wat naar binnen zodat de longen helemaal worden leeggeperst.
  • Wanneer je helemaal ‘leeg’ bent, voel je hoe de inademing vanzelf komt. Voel hoe je buik en flanken uitzetten, misschien zelfs de onderrug.

Enkel op knie

  • Zit rechtop, zonder dat je rug de rugleuning raakt.
  • Je voeten staan op heupbreedte. Je onderrug is een beetje hol, je bekken is wat naar voren gekanteld.
  • Zit rechtop, laat de kruin naar het plafond wijzen. Leg de rechterenkel op de linkerknie.
  • Trek de tenen van je rechtervoet naar je knie, zodat de voet actief is.
  • Duw nu heel zachtjes de rechterknie iets naar beneden met je hand of elleboog. Voel de rek in de rechterlies en -heup. Voel hoe de bilspieren aan de rechterkant wat worden gerekt.
  • Herhaal aan de andere kant.

Gezicht verzachten

  • Laat je aandacht naar je gezicht gaan.
  • Voel het voorhoofd en laat het ontspannen zodat het glad wordt.
  • Voel het gebied tussen de wenkbrauwen en laat het zacht worden.
  • Voel de wangen en laat ze verzachten.
  • Voel de kaken en laat de onderkaak een beetje hangen. Dat kan met de lippen op elkaar, zodat je mond niet helemaal openvalt. Je onder- en boventanden raken elkaar niet.
  • Je ogen hebben een zachte blik (dus niet gefocust op een bepaald onderwerp) zodat het gebied rond de ogen ontspant.
  • Herhaal een paar keer per dag, op momenten dat je veel spanning voelt.

Hielen optillen

  • Zit gemakkelijk rechtop. Je voeten staan op heupbreedte.
  • Op de inademing laat je een hiel omhoogkomen, op de uitademing laat je ’m weer naar de vloer zakken. Dit werkt vooral goed wanneer je platte schoenen draagt, als je hakken aan hebt, trek ze dan even uit als je omgeving het toelaat.
  • Wissel af en laat de hielen op het ritme van je adem op en neer bewegen.
  • Daarna beide hielen tegelijk.
  • Probeer wat te vertragen: laat de adem steeds langzamer in- en uitstromen en laat de hielen meebewegen.

Bekken kantelen

  • Zit in een neutrale houding met je handen op je knieën. Laat op de uitademing je bekken wat naar achteren ‘rollen’ door de buikspieren los te laten. De onderrug wordt hol.
  • Op de inademing: trek stuitje en navel gelijktijdig naar binnen zodat het bekken de andere kant op beweegt.

Tip

Doe deze geheime oefeningen verspreid over de dag. Liever vijf keer vijf minuten dan een keer een half uur. Probeer ze in verschillende werksituaties en voel wat het met je doet.