Als je al eens een yogales hebt gevolgd, dan heb je waarschijnlijk gemerkt dat je je na afloop rustiger voelde. Vaak is dat effect na de eerste les al duidelijk voelbaar. Hoe kan dat? Waarom hebben houdingen als de brug, de kaars en de neerwaarts kijkende hond zo’n rustgevend effect op je geest?

Dat komt omdat yoga je weer bewust maakt van je lichaam. Je keert je aandacht, die meestal de hele dag naar buiten is gericht, tijdens de yogales naar binnen. Door je lichaam te voelen, door de bewegingen en houdingen te ervaren, krijgen je gedachten een minder krachtige invloed op je. Door je bewust te zijn van de adem en alle sensaties te voelen die zich bij een bepaalde houding of beweging aandienen, richt je je aandacht op iets anders dan de eindeloze, chaotische stroom van gedachten in je hoofd.

Bij yoga wordt het lichaam als uitgangspunt genomen, niet de geest. Je lichaam is namelijk altijd in dit moment aanwezig. Het is de geest die afreist naar verleden en toekomst: je denkt terug aan dat vervelende gesprek met je partner, of je ziet op tegen de presentatie die je volgende week moet geven. Je gedachten hierover kunnen zo echt lijken dat het is alsof je het echt meemaakt op het moment dat je eraan denkt. Maar dat is niet zo. Het is er niet. Alleen het huidige moment bestaat echt.

Omdat lichaam en geest nauw met elkaar zijn verbonden, hebben ze ook invloed op elkaar. Yoga helpt je om je lichaam te kalmeren en te aarden, waardoor ook de geest rustiger wordt: het is een wisselwerking. Meer in je lichaam wonen betekent dus ook dat je meer in het huidige moment kunt zijn. Door bijvoorbeeld te voelen dat je met je billen op een matje zit, haal je jezelf weg uit verleden of toekomst. Je lichaam is de poort naar het huidige moment.

Door jezelf te oefenen in het voelen van je lichaam, ga je de signalen die het afgeeft steeds makkelijker opvangen. Wat bijvoorbeeld vaak gebeurt tijdens de yogalessen die ik geef, is dat mensen ter plekke voelen hoe moe ze eigenlijk zijn. Vaak vallen ze tegen het einde van de les in slaap, tijdens de eindontspanning. Ook om 10 uur ’s ochtends. Het is dus heel goed mogelijk om je bed uit te stappen en je dagelijkse dingen te gaan doen zonder dat je voelt hoe moe je bent. Door yoga te doen, geef je jezelf de mogelijkheid om te luisteren naar wat je lichaam je wil vertellen. Zo leer je wat je lichaam nodig heeft en beter voor jezelf te zorgen. Voel je je ’s ochtends moe, dan heb je meer rust nodig. Dit lijkt een enorme open deur, maar heel veel mensen voelen hun moeheid echt niet en racen gewoon door.

Hieronder volgt een oefening die voorkomt dat je vanuit je bed meteen in de actiestand springt. Het helpt je om te voelen hoe het met je gaat.

 

Bewust wakker opstaan: een eenvoudige oefening om ’s ochtends te voelen hoe het met je is

 

Zoek een plek op in huis waar je vijf minuten rustig kunt oefenen, meer is niet nodig.

 

  • Ga staan, met je voeten stevig op de grond. Je voeten staan op heupbreedte. Voel het contact van je voeten met de ondergrond.
  • Op een inademing gaan je armen omhoog, langs je oren. Je voelt hoe je borst wordt opgetild. Hoe frisse lucht en nieuwe energie naar binnen komen. Op de uitademing gaan je armen naar voren en beneden en je romp gaat mee. Je buigt met een lange rug naar voren, vanuit je bekken. Laat je romp even hangen. Voel dat je romp naar beneden wordt getrokken door de zwaartekracht.
  • Op een inademing begin je je rug op te rollen. Je stapelt alle wervels langzaam op elkaar. Dit kan best langer duren dan een inademing. Neem de tijd.
  • Wanneer je rug weer lang is en je hoofd weer bovenop je romp staat, komen je handen tegen elkaar voor je borst. Je duimen rusten zachtjes tegen je borstbeen. Voel je adem bewegen achter je handen.
  • Laat je aandacht naar je voeten zakken. Word je bewust van hoe je hier nu staat.
  • Herhaal dit nog vier keer. Langzaam en met je volle aandacht.

 

Na de vijfde keer blijf je rechtop staan, je handen tegen elkaar voor je hart. Je voelt hoe je lichaam nu aanvoelt. Maak een rondje door je lichaam met een innerlijke blik. Van je kruin tot je voetzolen. Wat voel je? Waar is ontspanning? Waar is ruimte? Als je je lichaam hebt gevoeld, richt je je aandacht op hoe je je voelt. Hoe is de sfeer bij jou vanbinnen? Gespannen of energiek? Gestrest of ontspannen? Vrolijk of somber?

Het maakt niet uit hoe je je voelt, je laat het gewoon zo zijn. Verander niets. Je voelt alleen maar hoe het met je gaat, je verzamelt informatie over jezelf. Door meteen iets te willen veranderen of door te wensen dat je je anders zou voelen, ontstaat spanning en onvrede.

Als je klaar bent met voelen hoe het met je is, begin je aan je ochtendroutine, de gewone dingen van de dag. Om meer in contact te blijven met lichaam en geest, is het goed om gedurende dag nog een paar keer een moment de tijd te nemen om jezelf te voelen. Je kunt de bewegingen achterwege laten, zodat mensen niet raar naar je gaan kijken in het openbaar. Je kunt het doen als je achter je bureau zit, als je wacht bij een rood stoplicht, of in de rij in de supermarkt. Sluit een moment je ogen en voel hoe het met je gaat. Lichaam, geest en emoties. Probeer dit een paar dagen achter elkaar te doen en merk op wat een verschil dit maakt.

 

Dit is een passage uit het boek Ontspannen voor beginners van Gilleske Kreijns. Meer lezen? Bestel nu je exemplaar!